Vztahy a klima
Literární předlohy, příběhy a události ze života, dramatické hry a improvizace - hledání cesty k sobě i k druhým skrze hru v roli a situaci.
Příběhy o vztazích
Lze si vybrat jeden z těchto programů.
Odlišný jedinec (outsider) ve skupině j;edinec ve skupině
pro 4. až 8. třídu
Povídka R. Bradburyho Celé léto v jediném dni jako metafora k pochopení pozice outsidera v znepřátelené skupině.
Práce s příběhem odlišného jedince - outsidera ve skupině. Žáci se snaží pochopit jeho pozici i chování skupiny k němu. Hledají cestu k vzájemné toleranci a pochopení (prevence šikany). Uvědomí si, jak se chováme k sobě i k ostatním a jaké k tomu máme důvody.
Výukový program Odlišný jedinec na jedné stráně nabízí účastníkům možnost seznámit se s tématem šikany (charakteristika, projevy, znaky, rysy, typy agresorů) a s „nacvičováním“ situace, ve které by se jako oběti nebo svědci šikany mohli ocitnout. Dává jim návod na to, komu nahlásit případnou šikanu a jak mohou obětem sami pomoct, když přijdou se šikanou do styku. Na druhé straně může tento program působit jako primárně preventivní program s tématem šikany, která se vytváří negativním a nepřátelským chováním v kolektivu, a to skrz vytvoření pozitivního a bezpečného prostředí ve třídě a následné zlepšení klimatu ve skupině, společným vymezením přijatelného a správného jednání prostřednictvím společného zážitku a spolupráce.
Literární předloha a dramatické techniky, které program používá, umožňují bezpečné projednávání tématu. Program je vhodný pro již vytvořenou skupinu (třída, uzavřená skupina dětí) a lze na něho navázat reálné problémy v této skupině ve spolupráci s odbornými spolupracovníky. Může také být realizován se skupinou, která se navzájem moc dobře nezná, a pak poslouží program jako prevence šikany. Pokud program realizuje externí lektor, který skupiny nezná, musí dopředu vědět, proč se určitá skupina na program hlásí.
Láska a odpovědnost
8. - 9. třída a SŠ
V dramatické hře účastníci prožijí nanečisto jeden skutečný příběh z letního pobytového tábora, ve kterém dochází k jednání hraničícím s trestným činem.
Při hře v roli se skrze divadelní improvizaci aktivně zamyslí nad konkrétním chováním a postoji jednotlivých postav v tomto příběhu.
O rozhodování
8. - 9. třída a SŠ
Skutečný příběh z horolezeckého prostředí nabízí pohled na dramatické osudy dvou přátel Simona a Joea, kteří se rozhodli zdolat vrchol šestitisícovky. Při sestupu se Joe vážně zraní a Simon ho spouští na laně dolů. Lano je napnuté, nahoře sedí Simon, dole visí Joe. Jeden od druhého nedostávají signál. Vítr začíná sílit. Uplyne deset nekonečných minut a Simon pořád nedostává signál. Ujíždí mu sníh pod nohama, necítí prsty, je mu strašná zima. V bundě nahmatá nůž, musí se rozhodnout...
Má Simon Joea odříznout a ztratit tak svého nejlepšího přítele? Jak byste se rozhodli vy?
Program podle anglického originálu filmu Touching The Void (autor Joe Simpson).
Témata vztahů, pocitů, pravidel soužití...
Lze si vybrat jeden z těchto programů.
Nesnáze doktora Chvojky
pro 5. třídu
Pan doktor Chvojka je moudrý pán a šikovný doktor. Dostane-li ale za úkol přednést skoro už dospělým žákům něco o pohlavním životě člověka, neví si s tím moc rady.
Mohou mu však pomoci ti, pro které má být přednáška určena.
Být či nebýt… v pohodě
2. stupeň a SŠ
Jak jsem spokojený s tím, co zažívám ve škole i v životě?
Budeme hledat, jak jsme či nejsme spokojeni s tím, co zažíváme ve škole i v životě. Zda se nám daří zažívat úspěch a jak jsme schopni se poprat a vyrovnat i s nesnázemi. Poznání toho, co ovlivňuje naší spokojenost a nespokojenost. Co máme ve svých rukou a jak nás ovlivňuje naše okolí. Pomocníkem k poznávání nám bude drama a divadlo.
Hrej fér
3. až 7. třída
Program plný hraní divadla a herních aktivit, na jejichž základě se žáci zamýšlejí nad důležitostí pravidel pro hru, ale také i pro život.
Žáci si na hrách (od jednoduchých po složitější) uvědomí, co znamenají a jakou funkci mají pravidla a jak jejich dodržování a porušování ovlivňuje průběh her. Hledají pravidla jinde - společnost, stát, Evropa, divadlo... Rozehrávají situace s porušením pravidel a hledají optimální možná řešení. Na závěr vytvářejí souhrn důležitých pravidel a zásad pro soužití mezi lidmi.