HISTORIE
„Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval, pamatoval na minulost, znal přítomnost a předvídal budoucnost.“
J. A. Komenský
Cíle našich programů:
Seznámit s českou historií v kontextu evropských dějin. Vzbudit zájem o historii, kterou nevnímáme jenom v datech, ale zejména v silných lidských příbězích.
Umožnit žákům si skrze vlastní prožitek vytvořit vlastní názor na dějinné události a postojů k nim na základě předložených historických faktů.
Poznat dopad zásadních událostí na mezilidské vztahy
Poznat vliv historických událostí na současné dění
Historie České republiky
pro 2. stupeň + gymnázia
První Přemyslovci - počátky české státnosti
Program představuje historické události v kontextu evropských dějin. Vede žáky k pochopení vzájemných rodinných vztahů prvních Přemyslovců a jejich odraz v politickém jednání. Zkoumá obecně známou svatováclavaskou legendu z různých úhlů pohledu. Vede žáky k vytvoření vlastního úsudku.
Program je koncipován na základě textů latinských a českých legend o přemyslovském knížeti Václavovi a současných historických bádání.
Vznik republiky 1918
legionáři, Masaryk, Muži října.
Osudy vojáků 1. světové války postavený na příběhu jednoho z legionářů vede od válečné vřavy k obrazům tvůrcům První republiky, které představuje jako lidi bez ikonických příkras.
V první části programu se seznámí žáci s úryvku textu z deníku legionáře a spolu s ním prožijí útrapy na válečném poli.
V druhé části dostanou příležitost vcítit se do role tvůrců 1.republiky.
Osudy legionářů. Názory a postoje T. G. M. Další osobnosti spojené s vznikem republiky.
Dva pod jednou střechou
českoněmecké vztahy
Historické proměny soužití Čechů a Němců na území města Brna.
Na několika konkrétních příkladech událostí, odehrávajících se před, při a krátce po skončení 2. světové války, účastníci skrze divadelní improvizaci rozehrají situace, které reflektují z různých úhlů dopady války na českoněmecké vztahy.
Epochy
48-68
Od Vítězného února 48 po Pražské jaro 68.
Účastníci se stanou členy rodin, které procházejí zlomovými událostmi tehdejší doby. Na základě krátkých dramatizací, reflektujících události té doby - nábory do JZD, znárodnění, politické procesy, pionýr apod činí žáci různá rozhodnutí a přijímají jejich důsledky. V závěru rekapitulují, čím prošli a jaké to pro ně bylo.. Žáci se rovněž seznámí s historickými listinami a dobovými artefakty, a dobovými záběry z filmových archivů68-89
Od okupace 68 až po sametovou revoluci 89.
Účastníci se stanou členy rodin, které procházejí zlomovými událostmi tehdejší doby. Krátkými dramatizacemi situací odrážejících chování lidí v té době a dobovými ukázkami z filmových archivů jsou postaveni před dobovou realitu a dle typu rodin různých sociálních vrstev jsou nuceni přijímat zásadní rodinná rozhodnutí. Mohou se účastnit charakteristických akcí té doby jako prvomájový průvod, spartakiáda i zvonění klíči. Součástí programu je i diskuze s pamětníky.
Lze si vybrat jeden z programů (délka trvání min 3 hod) nebo poskládat provázaný cyklus. Programy lze také realizovat jako projektový den.
Historie ČR v evropském kontextu
2. stupeň + gymnázia
Rudolf II.
šílenec nebo vizionář ??
Program představuje Rudolfa v celé plastičnosti - jako muže mezi dvěma vlivy - habsburskou netolerantností a svou vlastní svobodomyslností. Žáci mají možnost užít si Prahu jako centrum světového dění, kde se potkávají nejvýznamnější osobnosti vědeckého a kulturního života spolu s potměšilými podvodníky, seznámí se s legendou o Golemovy. Průvodce programu je sám Rudolf II.
Marie Terezie
Představuje MT nejen jako panovnici, ale i jako ženu, matku a manželku. Věnuje se nejen reformám, kterými posunula své panství mezi moderní státy Evropy a na jejichž základech jsou postaveny současné zákony a jiné právní normy - samozřejmě školský zákon, trestní zákoník, ale i požární předpisy atd.
30 letá válka
etapy, příčiny, důsledky
Defenestrace, Bitva na Bílé hoře, poprava českých pánů a následující boj o moc a náboženskou svobodu rozpoutaly válku, která zasáhla celou Evropu. Její etapy si představíme spolu s význačnými aktéry jako např. rozporuplný vojevůdce Valdštejn. Průvodce programu je Jan Ámos Komenský, jehož životní příběh a základní myšlenky na pozadí válečných událostí se pokusíme žákům přiblížit a odhalit tak velikost a význam jeho osobnosti, která v destruktivní době oslovila téměř celou Evropu bez pomoci mediálních prostředků, pouze silou jeho svého ducha.
Průmyslová revoluce
Stovky a tisíce objevů, vynálezů a vylepšení přispěly k pokroku a poznání. Kdo stál u zrodu těch nejznámějších a co měli společného s Českem zjistí žáci v kvízové hře. Žáci si sami vyzkouší jak se dá šít na šicím stroji, vypustit do vzduchu horkovzdušný balón, sestavit jednoduchý telefon, psát na stroji, sestavit elektrický článek či zapojit jednoduchý elektrický obvod i bezpečnou manipulaci se střelným prachem.
Lze si vybrat jeden z programů nebo poskládat provázaný cyklus. Programy lze také realizovat jako projektový den.