Výukové programy
pro školy v Legatu


Media

Atelier Lávka připravuje výukové programy s využitím mediální výchovy interaktivní metodou. Žáci si přímo vyzkoušejí práci s mediální technikou a vytváří výstup (záznam na DVD či CD), který zůstává třídě na památku. Program je vždy připraven pro celý třídní kolektiv s přítomným učitelem. Výstup z programu (mediální nosič)  umožňuje pokračování práce s tématem v další výuce.  Zvolený rozsah a formu si lze vybrat program nabízený podle tří hlavních parametrů.


Tematické okruhy programů nabízí přímou  práci s zvoleným médiem  a formou zážitků je kolektiv veden k výslednému výstupu.Třídní kolektiv je veden k vzájemné spolupráci a vzniku týmu, který řeší zadaný úkol ( vznik redakce, štábu, tiskové kanceláře apod). Jsou používány prvky dramatické a zážitkové pedagogiky (vystupování v rolích, dělba práce a odpovědnosti na dané pozici). Rozsah a forma průběhu programu splňuje realizaci tzv. projektovým dnům.


2. stupeň  + gymnázia

Rádio


Popis programu:
Třídní kolektiv dostane za úkol připravit rozhlasové vysílání. Jsou zadána přesná pravidla, žáci si zvolí konkrétní úkoly vedoucí k zabezpečení "živého" rozhlasového programu. Studio poskytuje technickou podporu pro dosažení společného výsledku.


Cíl programu:
Program zprostředkuje kolektivní zážitek pro třídní redakci, která je vedena k týmové spolupráci a konkrétnímu výsledku. Třída obdrží záznam simulovaného vysílání na CD.


Noviny


Popis programu:
1. část - třída pracuje ve skupinách, redakcích a připravuje periodikum.

2. část -  na základě dramatické hry se rozehrává situace, která ve výsledku objasní funkci sdělovacích prostředků ve společnosti.


Cíl programu:
Během programu si žáci vyzkoušejí různé funkce v redakčním kolektivu, práci s jazykem a různá stylistická cvičení pro formulaci vlastních názorů i názorů skupiny.

PR (public relations)


Popis programu:
V médiích je vyhlášeno výběrové řízení pro výrobní společnost nebo firmu pro výhodnou pracovní zakázku. Třída je rozdělena na skupiny ucházející se o tento projekt. V rámci společenských pravidel je vybírán nejvhodnější kandidát. Nácvik mediálních výstupů a prezentací. 


Cíl programu:
Studenti si vyzkoušejí na vlastní kůži práci tiskového mluvčího zastupujícího danou skupinu. Mediální výstupy dostává třída k možnosti zpětnovazebného hodnocení.

Reklama


Popis programu:
Třída pracuje ve skupinách, mediálních reklamních agenturách, které využívají rozdílné technické prostředky - televizi, rozhlas, tisk. Používané prostředky vedou k odhalování základních pojmů řeči reklamy, definice možností a potřeby etiky při agenturní práci. 


Cíl programu:
Studenti se během programu seznamují se základními prostředky reklamy a orientují se ve sděleních reklamní řeči. Mohou porovnávat své výsledky s prací kolegů a prohlubují kompetence v celkové mediální gramotnosti. Výsledky práce obdrží třída na DVD.

Sdílím nesdílím


Popis programu:
Formulace osobních statusů na sociálních sítích v komunikaci s ostatními. Formou jednoduchých cvičení a metodami dramatické výchovy je žákům zprostředkována forma sociální sítě na internetu,  jsou vysvětlovány funkce jedince a vliv na formulování vlastních názorů a sdílení s ostatními.


Cíl programu:
Program prohlubuje znalosti funkcí v sociálních sítích a vede žáky k odpovědnému chování při jejich užívání. Vysvětluje relativní anonymitu a vede k odpovědnějšímu a kultivovanějšímu projevu.

Etika internetu, kyberšikana


Popis programu:
Návštěva internetu má svá pravidla, jejichž dodržování chrání soukromí uživatelů a zároveň umožňují přehledné a jasné využívání všech poskytovaných služeb. Studenti se s pravidly seznamují a definují zásady jejich dodržování. Mnohdy nacházejí důvody jejich vzniku a důsledky špatné aplikace. Speciální prostor je věnován identifikaci kyberšikany, obraně a prevenci. Metoda práce se studenty využívá zážitkové pedagogiky, pracuje se skutečnými zkušenostmi. Studenti tak rozšiřují své obzory při práci s internetem nejen ve škole, ale i ve svém soukromí.


Cíl programu:
Objevení a definice zásad základů práce s internetem.
Vytvoření základů "kyberhygieny" a ochrany soukromí.
Rozpoznání negativních projevů kyberšikany a nalezení způsobu obrany proti nim.

2. mediální výchova aplikovaná v rámci dalších školních předmětů

Nabízená skupina programů navazuje na obsah učební látky v jednotlivých předmětech v rámci ŠVP. Programy doplňují obsah učiva o nový pohled (např.: heuristická metoda historikovy práce), který učivo oživí a probouzí další zájem ve zvoleném tématu.

Dějepis

Československo po válce


Popis programu:
Na základě důležitých prohlášení a významných rozhodnutí čs. poválečných prezidentů je sestavována časová osa vývoje státního útvaru a atmosféry života v něm. Studenti nejen zkoumají v dostupných pramenech, ale na základě zjištěných poznatků vytvářejí historikovu zprávu o zkoumané době. K tomu slouží technika multimediálního studia.


Cíl programu:
Program zprostředkovává vhled na významné události v době 1945 až 1989, jejich časovou posloupnost a společenský dopad na život v Československu.

Pomocné vědy historické


Popis programu:
Studenti bádají v historických pramenech, kde pracují metodami paleografie, chronologie, genealogie a heraldiky. Své výsledky zveřejňují v závěru lekce - k tomu mají možnost použít různé formy mediálního sdělení.


Cíl programu:
Výklad nalezených souvislostí v historických pramenech je skutečným výsledkem historikovy práce. Studenti nejen samostatně bádají, ale své výsledky musí vhodným způsobem srozumitelně formulovat pro ostatní

Hudební výchova

Nahrávací studio


Popis programu:
Program je rozdělen na dvě části:

1. část - třída se rozdělí na skupiny vytvářející žánrově různorodé skladby (jazz, komorní hudba, dechovka...). Vysvětlíme si důvody využití a funkce nástrojových skupin - bicí, basy, doprovod, sólo.

2. část - společné studiové nahrávání zvolené skladby formou nahrávání do stop.


Cíl programu:
Umožnění hudební analýzy nástrojového složení hudebního tělesa. Rozšíření schopnosti poslouchat a vnímat hudební nahrávky. Spolupráce třídy při tvorbě společného díla.

Orchestr - jak funguje kolektiv


Popis programu:
Třída tvoří společnou hudební nahrávku. Pravidla spolupráce jsou definována schopnostmi jednotlivých účastníků, jejich odpovědností za odvedenou práci a respektu k práci ostatních ve skupině. Dílo se podaří, když mají všichni společný cíl.

Žáci se během programu také seznamují se skutečnou funkcí hudebních nástrojů v orchestru a zkoušejí si různé způsoby nahrávání ve studiu.


Cíl programu:

Písničky z Brněnska a okolí


Popis programu:
Třída se seznámí s původní folklorní tvorbou z Brna a okolí (písně v kombinaci s brněnskými pověstmi)formou, propojenou s návštěvou nahrávacího studia. Třída bude aktivně vytvářet nové aranže podle původních zachovaných záznamů. Vznikne společná hudební nahrávka, kterou bude mít třída k dispozici na CD.


Program je určen žákům od 3.-9. ročníku ZŠ.


Cíl programu:

Český jazyk a literatura

K.J. Erben - Kytice


Popis programu:
Dílo K. J. Erbena vychází ze sběru lidové slovesnosti a je významným pilířem nár. obrození. Dopad díla má však význam i na tvorbu současnou - zpracování klasického díla (př. film J. A. Brabce - Kytice), muzikálové pojetí divadla Semafor nebo Divadla na Provázku. Žáci si vyzkoušejí zpracovat vybranou tematiku některou z moderních tvůrčích forem.


Cíl programu:

Program zprostředkovává lidovou tvořivost jako živý inspirační pramen, ve kterém se může odrážet aktuální společenský stav. Vede k hlubšímu pochopení klasického díla v konfrontaci s dnešním světem.

Výuka cizích jazyků

Přijímací pohovor


Popis programu:
Pohovor probíhá se skutečným cizincem, málo znalým češtiny. Forma komunikace vede k hledání společného porozumění. Záznam celého pohovoru dostane student na DVD pro možnost individuálního zpětnovazebného hodnocení.


Cíl programu:

Modelová situace motivuje studenta k potřebě znalosti cizího zazyka na konverzační úrovni.


3. mediální tvorba, nabídka využití mediální techniky

Atelier Lávka nabízí třídám technickou podporu při finalizaci školních projektů (př.: muzikálových představení, záznam programu školních orchestrů, sborů a skupin a pod.).

Studio ve spolupráci s učitelem nabízíme technický servis s výsledkem tvorby zvukového či obrazového nosiče. Pro závěrečné ročníky nabízíme “program na míru”.

Retrospektivní nahrávka


Popis programu:
Během dvou návštěv třída společně připraví záznam dokumentující zážitky a průběh jejich života ve škole.

1. návštěva - příprava vysílání třídy, sběr dat a rozdělení úloh. Žánrová dělba práce při přípravě - kronika, dramatizace, reportáž, hymnus - báseň.

2. návštěva - realizace vlastního nahrávání.


Cíl programu:

Žáci společně zachytí skupinové zážitky třídy během studia. Žáci formulují individuální zkušenosti a zapojí je do širšího kontextu života třídy.