Media
Atelier Lávka připravuje výukové programy s využitím mediální výchovy interaktivní metodou. Žáci si přímo vyzkoušejí práci s mediální technikou a vytváří výstup (záznam na DVD či CD), který zůstává třídě na památku. Program je vždy připraven pro celý třídní kolektiv s přítomným učitelem. Výstup z programu (mediální nosič) umožňuje pokračování práce s tématem v další výuce. Zvolený rozsah a formu si lze vybrat program nabízený podle tří hlavních parametrů.
- mediální gramotnost, prevence při práci s médii a internetem (jak pracovat s médii)
Tematické okruhy programů nabízí přímou práci s zvoleným médiem a formou zážitků je kolektiv veden k výslednému výstupu.Třídní kolektiv je veden k vzájemné spolupráci a vzniku týmu, který řeší zadaný úkol ( vznik redakce, štábu, tiskové kanceláře apod). Jsou používány prvky dramatické a zážitkové pedagogiky (vystupování v rolích, dělba práce a odpovědnosti na dané pozici). Rozsah a forma průběhu programu splňuje realizaci tzv. projektovým dnům.
2. stupeň + gymnázia
Rádio
Popis programu:
Třídní kolektiv dostane za úkol připravit rozhlasové vysílání. Jsou zadána přesná pravidla, žáci si zvolí konkrétní úkoly vedoucí k zabezpečení "živého" rozhlasového programu. Studio poskytuje technickou podporu pro dosažení společného výsledku.
Cíl programu:
Program zprostředkuje kolektivní zážitek pro třídní redakci, která je vedena k týmové spolupráci a konkrétnímu výsledku. Třída obdrží záznam simulovaného vysílání na CD.
Noviny
Popis programu:
1. část - třída pracuje ve skupinách, redakcích a připravuje periodikum.
2. část - na základě dramatické hry se rozehrává situace, která ve výsledku objasní funkci sdělovacích prostředků ve společnosti.
Cíl programu:
Během programu si žáci vyzkoušejí různé funkce v redakčním kolektivu, práci s jazykem a různá stylistická cvičení pro formulaci vlastních názorů i názorů skupiny.
PR (public relations)
Popis programu:
V médiích je vyhlášeno výběrové řízení pro výrobní společnost nebo firmu pro výhodnou pracovní zakázku. Třída je rozdělena na skupiny ucházející se o tento projekt. V rámci společenských pravidel je vybírán nejvhodnější kandidát. Nácvik mediálních výstupů a prezentací.
Cíl programu:
Studenti si vyzkoušejí na vlastní kůži práci tiskového mluvčího zastupujícího danou skupinu. Mediální výstupy dostává třída k možnosti zpětnovazebného hodnocení.
Reklama
Popis programu:
Třída pracuje ve skupinách, mediálních reklamních agenturách, které využívají rozdílné technické prostředky - televizi, rozhlas, tisk. Používané prostředky vedou k odhalování základních pojmů řeči reklamy, definice možností a potřeby etiky při agenturní práci.
Cíl programu:
Studenti se během programu seznamují se základními prostředky reklamy a orientují se ve sděleních reklamní řeči. Mohou porovnávat své výsledky s prací kolegů a prohlubují kompetence v celkové mediální gramotnosti. Výsledky práce obdrží třída na DVD.
Sdílím nesdílím
Popis programu:
Formulace osobních statusů na sociálních sítích v komunikaci s ostatními. Formou jednoduchých cvičení a metodami dramatické výchovy je žákům zprostředkována forma sociální sítě na internetu, jsou vysvětlovány funkce jedince a vliv na formulování vlastních názorů a sdílení s ostatními.
Cíl programu:
Program prohlubuje znalosti funkcí v sociálních sítích a vede žáky k odpovědnému chování při jejich užívání. Vysvětluje relativní anonymitu a vede k odpovědnějšímu a kultivovanějšímu projevu.
Etika internetu, kyberšikana
Popis programu:
Návštěva internetu má svá pravidla, jejichž dodržování chrání soukromí uživatelů a zároveň umožňují přehledné a jasné využívání všech poskytovaných služeb. Studenti se s pravidly seznamují a definují zásady jejich dodržování. Mnohdy nacházejí důvody jejich vzniku a důsledky špatné aplikace. Speciální prostor je věnován identifikaci kyberšikany, obraně a prevenci. Metoda práce se studenty využívá zážitkové pedagogiky, pracuje se skutečnými zkušenostmi. Studenti tak rozšiřují své obzory při práci s internetem nejen ve škole, ale i ve svém soukromí.
Cíl programu:
Objevení a definice zásad základů práce s internetem.
Vytvoření základů "kyberhygieny" a ochrany soukromí.
Rozpoznání negativních projevů kyberšikany a nalezení způsobu obrany proti nim.
2. mediální výchova aplikovaná v rámci dalších školních předmětů
Nabízená skupina programů navazuje na obsah učební látky v jednotlivých předmětech v rámci ŠVP. Programy doplňují obsah učiva o nový pohled (např.: heuristická metoda historikovy práce), který učivo oživí a probouzí další zájem ve zvoleném tématu.
Dějepis
Československo po válce
Popis programu:
Na základě důležitých prohlášení a významných rozhodnutí čs. poválečných prezidentů je sestavována časová osa vývoje státního útvaru a atmosféry života v něm. Studenti nejen zkoumají v dostupných pramenech, ale na základě zjištěných poznatků vytvářejí historikovu zprávu o zkoumané době. K tomu slouží technika multimediálního studia.
Cíl programu:
Program zprostředkovává vhled na významné události v době 1945 až 1989, jejich časovou posloupnost a společenský dopad na život v Československu.
Pomocné vědy historické
Popis programu:
Studenti bádají v historických pramenech, kde pracují metodami paleografie, chronologie, genealogie a heraldiky. Své výsledky zveřejňují v závěru lekce - k tomu mají možnost použít různé formy mediálního sdělení.
Cíl programu:
Výklad nalezených souvislostí v historických pramenech je skutečným výsledkem historikovy práce. Studenti nejen samostatně bádají, ale své výsledky musí vhodným způsobem srozumitelně formulovat pro ostatní.
Hudební výchova
Nahrávací studio
Popis programu:
Program je rozdělen na dvě části:
1. část - třída se rozdělí na skupiny vytvářející žánrově různorodé skladby (jazz, komorní hudba, dechovka...). Vysvětlíme si důvody využití a funkce nástrojových skupin - bicí, basy, doprovod, sólo.
2. část - společné studiové nahrávání zvolené skladby formou nahrávání do stop.
Cíl programu:
Umožnění hudební analýzy nástrojového složení hudebního tělesa. Rozšíření schopnosti poslouchat a vnímat hudební nahrávky. Spolupráce třídy při tvorbě společného díla.
Orchestr - jak funguje kolektiv
Popis programu:
Třída tvoří společnou hudební nahrávku. Pravidla spolupráce jsou definována schopnostmi jednotlivých účastníků, jejich odpovědností za odvedenou práci a respektu k práci ostatních ve skupině. Dílo se podaří, když mají všichni společný cíl.
Žáci se během programu také seznamují se skutečnou funkcí hudebních nástrojů v orchestru a zkoušejí si různé způsoby nahrávání ve studiu.
Cíl programu:
práce s třídou jako s tvůrčí skupinou. Vylepšování sociálního klimatu kolektivu.
Práce s různými technikami zvukového záznamu, hledání významu a uplatnění jednotlivých nástrojů v hudební nahrávce.
Písničky z Brněnska a okolí
Popis programu:
Třída se seznámí s původní folklorní tvorbou z Brna a okolí (písně v kombinaci s brněnskými pověstmi)formou, propojenou s návštěvou nahrávacího studia. Třída bude aktivně vytvářet nové aranže podle původních zachovaných záznamů. Vznikne společná hudební nahrávka, kterou bude mít třída k dispozici na CD.
Program je určen žákům od 3.-9. ročníku ZŠ.
Cíl programu:
poznání původní lidové tvořivosti z Brněnska
rozvoj vlastního vyjádření při tvorbě hudební nahrávky
podpora pozitivního klimatu třídy a vzájemné spolupráce prostřednictvím společná umělecké tvorby
Český jazyk a literatura
K.J. Erben - Kytice
Popis programu:
Dílo K. J. Erbena vychází ze sběru lidové slovesnosti a je významným pilířem nár. obrození. Dopad díla má však význam i na tvorbu současnou - zpracování klasického díla (př. film J. A. Brabce - Kytice), muzikálové pojetí divadla Semafor nebo Divadla na Provázku. Žáci si vyzkoušejí zpracovat vybranou tematiku některou z moderních tvůrčích forem.
Cíl programu:
Program zprostředkovává lidovou tvořivost jako živý inspirační pramen, ve kterém se může odrážet aktuální společenský stav. Vede k hlubšímu pochopení klasického díla v konfrontaci s dnešním světem.
Výuka cizích jazyků
Přijímací pohovor
Popis programu:
Pohovor probíhá se skutečným cizincem, málo znalým češtiny. Forma komunikace vede k hledání společného porozumění. Záznam celého pohovoru dostane student na DVD pro možnost individuálního zpětnovazebného hodnocení.
Cíl programu:
Modelová situace motivuje studenta k potřebě znalosti cizího zazyka na konverzační úrovni.
3. mediální tvorba, nabídka využití mediální techniky
Atelier Lávka nabízí třídám technickou podporu při finalizaci školních projektů (př.: muzikálových představení, záznam programu školních orchestrů, sborů a skupin a pod.).
Studio ve spolupráci s učitelem nabízíme technický servis s výsledkem tvorby zvukového či obrazového nosiče. Pro závěrečné ročníky nabízíme “program na míru”.
Retrospektivní nahrávka
Popis programu:
Během dvou návštěv třída společně připraví záznam dokumentující zážitky a průběh jejich života ve škole.
1. návštěva - příprava vysílání třídy, sběr dat a rozdělení úloh. Žánrová dělba práce při přípravě - kronika, dramatizace, reportáž, hymnus - báseň.
2. návštěva - realizace vlastního nahrávání.
Cíl programu:
Žáci společně zachytí skupinové zážitky třídy během studia. Žáci formulují individuální zkušenosti a zapojí je do širšího kontextu života třídy.